Piața serviciilor de comunicații electronice de calitate superioară este concurențială, nefiind necesară reglementarea pieței de gros corespunzătoare
Share
Share the post "Piața serviciilor de comunicații electronice de calitate superioară este concurențială, nefiind necesară reglementarea pieței de gros corespunzătoare"
Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii (ANCOM) a lansat în consultare publică poziţia sa cu privire la revizuirea pieţei relevante de gros a serviciilor de acces la puncte fixe de calitate superioară. Pe baza analizei de piață realizate în perioada 2017 – 2021, ANCOM consideră că piața cu amănuntul a serviciilor de comunicații electronice de calitate superioară furnizate la puncte fixe este concurențială, în absența oricăror reglementări impuse la nivelul pieţei de gros corespunzătoare.
Analiza de piață realizată de ANCOM
Documentul supus consultării publice este rezultatul unei noi runde de analize de piață, realizate cu scopul de a reevalua și, eventual, de a intensifica nivelul de concurență pe piața cu amănuntul a serviciilor de calitate superioară, prin potenţiale măsuri de reglementare impuse pe piețele de gros. ANCOM derulează periodic astfel de analize pentru a asigura o concurență efectivă pe piață, care să genereze beneficii pentru utilizatorii finali.
Analiza precedentă, realizată în anul 2018 la nivelul pieței serviciilor de linii închiriate – segmente terminale, a arătat că Telekom Romania Communications S.A. nu mai avea putere semnificativă pe piață. Astfel, operatorului i-au fost retrase obligațiile specifice impuse anterior.
Analiza actuală, care a avut în vedere modificările de pe piață în perioada 2017 – 2021, nu a evidențiat existența unor probleme concurențiale care să justifice introducerea de reglementări specifice la nivelul pieței de gros corespunzătoare.
Piața serviciilor de comunicații electronice de calitate superioară în România
Serviciile de acces la puncte fixe de calitate superioară furnizate pe piața de gros se referă atât la serviciile de linii închiriate, cât și la orice alte servicii de acces, cu funcționalități similare liniilor închiriate și au un rol esențial în furnizarea de servicii de comunicații electronice cu un nivel de calitate superior (capacităţi de transmisie transparente, permanente, nepartajate şi simetrice, la anumiţi parametri de calitate predefiniţi) societăților private de mărime medie și mare sau instituțiilor publice. Aceste servicii pot fi folosite inclusiv de anumiți furnizori în scopul extinderii acoperirii propriilor rețele, în zonele unde nu sunt prezenți.
În prezent, serviciile de comunicaţii electronice de calitate superioară la puncte fixe sunt furnizate, în general, prin intermediul propriilor rețele de fibră optică ale operatorilor și nu prin achiziționarea de servicii pe piața de gros de la alți operatori.
Analiza concurențială pe piața relevantă cu amănuntul a arătat că, atât la nivel de volum, cât și la nivel de venituri, cotele de piață individuale ale principalilor operatori s-au situat sub 31%. De asemenea, piața din România este dinamică, în creștere, volumul vânzărilor pentru serviciile de calitate superioară fiind în creștere în cazul tuturor furnizorilor principali, în timp ce furnizorii alternativi au realizat investiții semnificative în rețelele de fibră optică și dețin capacitate disponibilă pentru a oferi servicii de calitate superioară către terți (atât pe piaţa cu amănuntul, cât şi la nivel de gros).
Barierele la intrarea și dezvoltarea pe piața analizată sunt moderate, în special în mediul urban și mediul rural dezvoltat, de unde provine majoritatea cererii pe piața cu amănuntul de servicii de calitate superioară. ANCOM nu se așteaptă ca această situație să se modifice semnificativ pe parcursul perioadei de revizuire a acestei piețe, reiterând faptul că, pe piața din România, au intrat 18 furnizori noi în perioada 2017 – 2020.
Pe piaţa cu amănuntul a serviciilor de calitate superioară la puncte fixe există putere de contracarare suficientă din partea clienților, pentru a putea contrabalansa manifestarea unui eventual comportament abuziv din partea vreunui furnizor.
Având în vedere că analiza la nivelul pieței cu amănuntul a serviciilor de comunicaţii electronice de calitate superioară furnizate la puncte fixe nu a evidențiat anumite probleme concurențiale, nu se justifică impunerea unor reglementări ex ante la nivelul pieței de gros corespunzătoare.