Gartner „Banking-as-a-Service” va atinge un nivel de adoptare pe scară largă în următorii doi ani

22

Banking-as-a-Service (BaaS) va ajunge la adoptarea pe scară largă în termen de doi ani, conform celui mai recent Gartner Hype Cycle ce are ca subiect tehnologiile ce contribuie la transformarea digitală a serviciilor bancare. Analiștii Gartner prevăd că până la sfârșitul lui 2024 un procent de 30% dintre băncile cu active mai mari de 1 miliard de dolari vor lansa BaaS pentru atragerea de noi venituri, dar jumătate nu vor atinge obiectivele estimate.

În cadrul prezentării susținute la Gartner IT Symposium/Xpo 2022, eveniment desfășurat în Australia la Gold Coast, Jeff Casey, director senior în departamentul de analiză al Gartner, a declarat: „Aceste bănci au, de obicei, ambiția de a genera și diversifica fluxurile de venituri sau, într-o măsură mai mică, aspiră să își extindă investițiile anterioare efectuate în zona de reglementare, cum ar fi PSD2 în Europa, în mașini generatoare de venituri”.

BaaS este una dintre cele patru tehnologii despre care Gartner spune că au un potențial de a genera niveluri ridicate de transformare în sectorul bancar și este probabil să se maturizeze în următorii doi ani. Celelalte tehnologii sunt chatboții, cloudul public pentru servicii bancare și aplicațiile de plăți prin intermediul mesageriei de pe platformele sociale. Directorii IT ai băncilor ar trebui să ia în considerare modul în care inovațiile cheie modelează industria în care activează și să-și prioritizeze în consecință strategiile de investiții în tehnologie.

BaaS se află la vârful Hype Cycle (vezi Figura 1). Tehnologia este impulsionată atât de bănci, cât și de instituțiile nebancare care aspiră să genereze sau să îmbunătățească fluxurile de venituri directe și intermediare.

Inovațiile tehnologice de acest tip stimulează competitivitatea în rândul instituțiilor bancare și nebancare, influențează cererea clienților pentru produse și servicii și modelează acțiunile autorităților de reglementare la nivel global,” a spus Casey. 

BaaS

BaaS poate fi un set restrâns sau extins de funcțiuni utilizate de serviciile financiare oferite de băncile autorizate sau de entitățile reglementate pentru a genera noi modele de afaceri ce vor fi implementate de alți participanți la piața bancară – fintech-uri, neobanci, bănci tradiționale și alte terțe părți.Jucătorii de pe piață sunt din ce în ce mai atrași de modele de colaborare care permit obținerea de experiențe îmbunătățite pentru clienți, cum ar fi servicii și produse cu caracteristici mai bogate, un set mai larg de produse și experiențe inovatoare pentru clienți. Instituțiile non-bancare beneficiază de o accelerare rapidă a evoluției lor pe piața bancară prin folosirea licenței unei entități reglementate în loc să-și urmeze propriul model.

 Chatboții

Chatboții reprezintă una dintre principale exemple de utilizare a inteligenței artificiale (AI) în bănci și vor avea impact asupra tuturor zonelor de comunicare între mașini și oameni. Deși se aplică în principal în serviciile pentru clienți, în managementul serviciilor IT sau al resurselor umane, modurile de utilizare a chatboților sunt incredibil de diverse. Trecerea de la „utilizatorul învață interfața” la „chatbotul învață ce dorește utilizatorul” are implicații asupra integrării, instruirii, productivității și eficienței la locul de muncă.

Gradul de sofisticare a pieței platformelor conversaționale AI pentru mediul enterprise a condus la dezvoltarea de instrumente îmbunătățite pentru bănci pentru ca acestea să poată construi și întreține chatboți folosind resurse non-IT. Operaționalizarea în departamentele de business din afara IT-ului face ca producția de chatboți să fie o activitate mai productivă.

 Cloudul public pentru instituțiile bancare

Adoptarea cloudului public are un efect din ce în ce mai puternic în ceea ce privește transformarea în industria bancară, deoarece băncile pot atinge un nivel mai mare de eficiență și agilitate prin mutarea sarcinilor de lucru în cloud. Cloudul public pentru instituțiile bancare oferă software-ul bancar specific într-un ecosistem de cloud public prin integrarea graduală a respectivelor aplicații, de la cele bazate pe cloud până la cele complet native.

Băncile dobândesc agilitate prin scalarea rapidă în ambele sensuri pentru a răspunde prin schimbări în concordanță cu nivelul cererilor, precum și pentru a îndeplini conformitatea reglementărilor prin îndeplinirea cerințelor temporare. Prin centralizarea și optimizarea resurselor, o parte dintre acestea sunt eliberate pentru dezvoltarea activelor digitale. De asemenea, costurile fixe sunt reduse prin evitarea infrastructurilor supradimensionate, iar structurile de costuri sunt optimizate. Băncile sunt, de asemenea, capabile să centralizeze aplicații și platforme care ușurează dezvoltarea și testarea, evitând suprapunerea sau duplicarea.

Aplicații de plată prin intermediul mesageriei de pe platformele sociale

Aceste tipuri de aplicații de plată se bazează pe platformele de mesagerie instantanee pentru a genera tranzacții de plată. Interfața aplicației de mesagerie este utilizată pentru a înregistra conturi de plată și pentru a iniția și monitoriza activitatea tranzacțională aferentă. Modernizarea infrastructurii de plăți și capacitatea de a utiliza API-urile bancare și de plată bazate pe standarde deschise au oferit noi modalități de a furniza servicii de plăți pentru aplicațiile de mesagerie socială.

Adoptarea aplicațiilor de mesagerie socială a transformat atât comportamentul de cumpărături, cât și comportamentul de plată, în special în Asia. Kakao Pay, LINE Pay, WeChat Pay și WhatsApp Pay demonstrează modul în care aplicațiile de mesagerie socială oferă atât date contextuale, cât și interfața pentru a interacționa cu clienții.