LOADING

Type to search

STIRI

Criza forței de muncă, cea mai mare frică a managerilor români în 2023. Ce soluții au companiile?

Share

Criza forței de muncă este, încă de la începutul acestui an, cea mai mare frică a managerilor români, mai mare chiar decât creșterea prețurilor. Studiul CONFIDEX, realizat de Impetum Group, identifica încă din primăvară, această problemă ca fiind principala îngrijorare a managerilor români.

Potrivit studiului, care măsoară gradul de încredere al mediului de afaceri în economie, 27% dintre manageri se declarau, în primul semestru al acestui an, îngrijorați de lipsa forței de muncă, cu 16% mai mulți față de sfârșitul anului trecut. Astfel, criza forței de muncă pare să devină una dintre principalele preocupări ale oamenilor de afaceri, depășind alte subiecte îngrijorătoare precum rata inflației și majorarea prețurilor, subiecte care, la finalul anului trecut, îi preocupau pe aproape jumătate dintre managerii chestionați de CONFIDEX.

Cum va evolua această preocupare spre finalul anului și ce soluții au companiile la criza forței de muncă?

Bogdan Badea, președintele directoratului Hidroelectrica SA, consideră că lipsa forței de muncă specializate reprezintă o provocare majoră. “Au fost ani de zile în care industria și companiile nu s-au implicat în sectorul de învățământ, astfel încât școlile profesionale și universitățile cu profil tehnic capabile să creeze următoarele generații de specialiști și-au diminuat foarte mult activitatea sau chiar s-au închis”, a declarat acesta, în cadrul interviului calitativ realizat pentru ediția din al doilea semestru a studiului CONFIDEX, care urmează să fie dată în curând publicității.

Soluția pe care o propune Bogdan Badea, aplicată deja de compania pe care o conduce, este implicarea profesioniștilor din industrie în dezvoltarea învățământului specializat și concentrarea pe meseriile de viitor.

Integrarea în mediul privat a unor angajați din sistemul public este văzută de unii manageri ca fiind o altă posibilă soluție la criza forței de muncă.

“Trebuie schimbată proporția între oamenii implicați în activitățile productive ale domeniului privat și activitățile mai puțin aducătoare de valoare adăugată din administrație. Acolo sunt milioane de oameni ale căror aptitudini ar putea fi convertite spre activități mai productive, dacă acele joburi s-ar desființa prin reorganizare, debirocratizare, digitalizare și acei oameni ar deveni disponibili ca resurse de competență ale sectorului privat”, a afirmat Alexandru Reff, Country Managing Partner Deloitte România&Moldova.

O altă soluție la care apelează managerii români este importul de resursă umană, care, însă, s-a dovedit a fi un proces complicat. România nu este o țară atractivă pentru muncitorii imigranți, astfel încât reținerea lor este o provocare în sine.

“Deși, în ultimul an, inflația a fost fenomenul care a atras în mod preponderent atenția opiniei publice, adevărata îngrijorare a managerilor români, în prima jumătate din 2023, este legată de criza forței de muncă. Aceasta este generată, pe de o parte, de lipsa resursei umane specializate în domenii de activitate specifice și, pe de altă parte, de faptul că piața autohtonă a forței de muncă încă nu este suficient de atractivă încât să rețină la nivel local oamenii talentați și care pot face performanță.

În plus, vedem că se adaugă și o problemă calitativă a relațiilor de muncă. Aceasta este generată de perioadele de incertitudine care creează neliniște în rândul angajaților și poate chiar defocusare și o nerăbdare manifestate în procesul de aprofundare a relațiilor interne din organizație sau chiar a domeniului profesional”, spune Andrei Cionca, CEO Impetum Group.

Următorul studiu CONFIDEX, ajuns la ediția a 9-a, va dezvălui care este percepția la zi a oamenilor de afaceri asupra deficitului de forță de muncă, precum și asupra economiei, în general. Rezultatele noului studiu vor fi publicate la începutul lunii noiembrie.

CONFIDEX este singurul studiu longitudinal din România care măsoară încrederea managerilor români în economie și să decripteze provocările cu care se confruntă mediul de business local. Ajuns la ediția cu numărul 9, studiul a devenit un instrument reper pentru luarea deciziilor de business.

Realizat de Impetum Group, studiul oferă, de peste 3 ani, o imagine clară asupra percepțiilor oamenilor de afaceri din România. Extrapolând tendințe, compania pune la dispoziția celor interesați un instrument care îi ajută să înțeleagă mai bine vremurile în care trăim și să ia decizii corecte și bine argumentate, cu impact pozitiv asupra mediului de business și societății în general.

Peste 2.500 de antreprenori și executivi C-Level au contribuit, în ultimele 8 ediții CONFIDEX, la stabilirea unor repere extrem de importante pentru economia românească, atât de valoroase pentru identificarea oportunităților reale de creștere în vremuri incerte.

Impetum Group este grupul românesc care aduce împreună capital, management și servicii, format din reunirea sub aceeași umbrelă a CITR, liderul pieței de insolvență din România, ROCA Investments, soluție de private equity care urmărește consolidarea și scalarea IMM-urilor românești cu potențial, ROCA X, Venture Capital destinat start-up-urilor disruptive din piața de tehnologie, și Agista, fond de growth equity cu focus pe companii care au demonstrat o creștere susținută cu resurse limitate în nișa în care activează și caută să-și accelereze scalarea la nivel național și internațional.

Impetum Group își propune să devină un hub de resurse, care maximizează valoarea de business, prin reunirea de: business knowledge specific pentru fiecare din cele trei etape din viața unei companii (startup, criză de creștere, distress), capital, sinergii și cross-uri între business-uri complementare, precum și o comunitate de manageri și antreprenori dornici să participe activ la consolidarea culturii antreprenoriale din România.

Tags:

You Might also Like

Leave a Comment