Gartner Event: Tendințele, previziunile, visele și realitatea transformării digitale

Share

Evenimentul de o jumătate de zi organizat de Gartner a oferit o perspectivă asupra priorităților directorilor IT din regiunea CEE, tendințele și previziunile cheie Gartner pentru 2023 și o sesiune despre visele și realitatea digitală a multor organizații prezentată de analistul VP Gartner, Darren Topham, urmată de o discuție în panel cu executivii români din domeniul tehnologiei.

Inteligenta artificiala și învățarea automată, dar și SASE (Secure Access Service Edge), cloud-ul distribuit și MLOps sunt principalele tehnologii care probabil vor fi implementate de companiile din CEE până în 2025. Indiferent de ambițiile lor digitale reale, directorii IT și liderii tehnologici din regiunea CEE consideră securitatea cibernetică și securitatea informațiilor o zonă de investiții de top pentru 2023, deoarece 74% dintre CIO-uri se așteaptă să crească finanțarea în această zonă în 2023, comparativ cu 2022. Acest lucru reprezintă, de asemenea, o creștere cu 28% față de acum un an.

Aceste date, împreună cu selecția Gartner a tendințelor și previziunilor cheie, au fost prezentate în prima sesiune a programului de jumătate de zi. Partenerul Executiv Gartner, Václav Špáňa, și șeful serviciului de informații INSIDE IT, Lukáš Erben, au evidențiat unele schimbări cheie aduse de perturbările din ultimii trei ani, care afectează atât afacerile de întreprinderi, cât și IT-ul. „În timp ce creșterea rămâne o prioritate majoră pentru CEOs, doar 39% o plasează pe primul loc pentru 2023, față de 56% în 2020 sau 2021. Acest lucru nu se datorează faptului că CEOs ar fi mai puțin preocupați de creștere, ci reflectă faptul că menținerea creșterii este mult mai dificilă în actualul climat economic și politic, iar CEOs trebuie să se concentreze pe alte zone și probleme”, a explicat Václav Špáňa.

Printre aceste noi zone se află, desigur, inflația, care a urcat pe locul 9 al priorităților CEOs la nivel global. Analizatorii Gartner prevăd că una dintre cele mai mari schimbări în prioritățile companiilor va fi productivitatea. „Productivitatea a stagnat sub top 10 în mare parte a ultimei decade, fiind clasată pe locul 15 în sondajul nostru din mijlocul anului 2022, dar ne așteptăm ca ea să urce în top 10 și, poate, chiar top 5 în următorii 2-3 ani”, a spus Špáňa.

Urmăriți noile riscuri emergente

Ambițiile digitale se pot confrunta cu diferite riscuri de afaceri, politice și tehnologice. Ceea ce este și mai important, acestea se schimbă rapid în 2023. În timp ce respondenții în Gartner Emerging Risks Survey din al patrulea trimestru al anului 2022 au marcat escaladarea conflictului din Europa, penurii importante de materiale și așteptări de stagnare a inflației ca cele mai importante trei riscuri (urmate de eșecul infrastructurii critice și incertitudinea planificării financiare), în primul trimestru din 2023 primele trei sunt așteptările socio-politice în evoluție, viabilitatea terților și eșecul infrastructurii critice. „Liderii întreprinderilor ar trebui să lucreze cu analiză de scenarii, planificare și modelare pentru a fi pregătiți pentru diferitele posibile rezultate – oferim instrumente, cum ar fi tabloul de bord al riscurilor emergente specifice sectorului în acest scop”, a adăugat Václav Špáňa.

Principalele predicții și tendințe pe care să vă concentrați

În fiecare an, analiștii Gartner creează o listă cu cele mai bune 10 predicții strategice pentru utilizatori și organizații și selectează cele mai bune 10 tendințe tehnologice pe care CIOs și liderii tehnologici ar trebui să le urmeze. Lukáš Erben de la INSIDE IT (serviciul regional de informații al KPC Group – reprezentant Gartner pentru Cehia, România și Slovacia) a prezentat selecția acestor predicții și tendințe de top: „CIO-ii și liderii tehnologici din regiunea noastră ar trebui să se concentreze în principal pe predicțiile și tendințele legate de cloud. Pe măsură ce acest segment de piață se maturizează în continuare, se profilează unele schimbări semnificative – cum ar fi consolidarea peisajului furnizorilor de cloud cu 30% până în 2025, creșterea platformelor cloud industriale sau creșterea cererii pentru suveranitatea regională sau chiar națională”.

Transformarea funcționează dacă oamenii îi acordă importanță

Transformarea este importantă, rațională și realizabilă, dar în majoritatea cazurilor, angajații pur și simplu nu o iau în considerare – deoarece oamenii nu sunt adesea mișcați de argumente raționale: “Explicarea argumentelor raționale pentru schimbare nu duce la comportament nou. Utilizați mesaje semnificative și emoționale pentru a face oamenii să se implice”, a declarat analistul VP Gartner Darren Topham. O greșeală tipică în planurile de transformare este omisiunea oamenilor și a atitudinilor lor. Topham recomandă abordări precum comunicarea superlativă și mesajele emoționale care oferă o mai bună semnificație transformării. De asemenea, este important să anticipăm oboseala și să avem tactici și trucuri utile la îndemână pentru a o depăși. “De exemplu, atunci când anunțați o schimbare, includeți și ceea ce nu se va schimba – acesta poate fi un truc”, explică Topham, care și-a încheiat sesiunea cu “testul de transformare rapid și nonconformist”:

  • Poți să-mi spui în ce se transformă departamentul sau organizația ta și de ce?

În mai puțin de două minute?

Fără jargon corporatist?

Într-un mod în care cineva din prima linie ar înțelege?

Și colegii tăi ar spune cam același lucru?

Gartner DES: măsurarea transformării digitale.

Una dintre provocările obișnuite pentru CIO, IT, tehnologie și liderii de afaceri este măsurarea progresului și succesului transformării digitale. Partenerii executivi Gartner, Václav Špáňa și Radek Moc, au introdus DES – Digital Execution Scorecard, un set cuprinzător de referințe pentru strategia digitală asamblate de analiștii Gartner pentru a accelera luarea deciziilor, a stimula executarea și pentru a ajuta CIO și alți lideri să își prioritizeze investițiile în capacități digitale și să se concentreze asupra celor mai importante obiective. “DES ajută organizațiile să urmărească progresul executării strategiei digitale utilizând indicatori cheie de performanță digitali sau KPI-uri. Nu este un model de maturitate. Valorile KPI sunt comparate cu cele ale competitorilor din industrie pentru a genera rapoarte obiective de referință care arată punctele forte și punctele slabe relative în diferitele domenii ale execuției digitale bazate pe comparații de ambiție și performanță între competitori”, a explicat partenerul executiv Gartner, Radek Moc.

Perspective locale asupra Digitalizării

Momentul final al evenimentului a fost o discuție între trei directori români de digitalizare: Andreea Ioniță – Chief Digital Technology Officer și membru al Consiliului de administrație la E.ON, Gabriela Stănică – Chief Information and Data Officer și E-commerce Director la Carrefour și Constantin Mareș – Chief Digital Oficer la OTP Bank România. Toți cei trei au fost de acord asupra importanței măsurării transformării digitale – prin KPI și diferite moduri de măsurare menționate, cum ar fi adoptarea cloud-ului sau a aplicațiilor, interacțiunile cu clienții, timpul petrecut de angajați în activitățile digitizate la Carrefour. În OTP Bank, scopul digitalizării este de a crea experiențe plăcute atât pentru clienți, cât și pentru angajați, astfel încât să fie utilizați KPI, precum scorul de implicare a angajaților. E.ON se concentrează pe KPI-uri care să arate impactul inițiativelor digitale asupra afacerilor.

O altă temă a fost despre proprietatea inițiativelor de transformare digitală – aceasta ar trebui să înceapă la nivel de consiliu și apoi să se implementeze la nivelele corespunzătoare, de sus în jos pentru o implicare deplină. Panelul a adus, de asemenea, câteva perspective interesante. Gabriela Stănică a menționat că una dintre provocările inițiativelor de digitalizare este doar începerea unor noi proiecte mereu, în timp ce uneori ar putea fi util să oprești unele activități. Constantin Mareș a sugerat că, uneori, este necesar să nu mai porniți ceva nou, ci și să începeți să terminați. Andreea Ioniță a subliniat că finisarea este uneori complicată în mediile agile, unde echipelor le lipsește sentimentul de realizare la linia de sosire – deoarece s-ar putea ca pur și simplu să nu existe.