În prezent, tot mai multe companii consideră inovația ca fiind esențială pentru succes, dar pregătite să o realizeze sunt mai puține. Această contradicție este concluzia studiului anual despre inovare al Boston Consulting Group (BCG), ajuns la a 18-a ediție.
Anul acesta, 83% dintre cei 1000 de executivi chestionați—un procent record—au enumerat inovația printre primele trei priorități, însă doar 3% dintre companii au îndeplinit criteriile BCG pentru a fi „pregătite pentru inovație,” față de 20% în 2022.
“Scăderea de 17 puncte procentuale în ceea ce privește pregătirea pentru inovare în doar doi ani este alarmantă. Această scădere ar trebui să fie un semnal de alarmă pentru orice lider care caută un avantaj competitiv prin inovație”, a spus László Juhász, Director General și Partener Senior în biroul BCG din Budapesta. ”Pandemia, fluctuațiile economice și tensiunile geopolitice în creștere au determinat executivii să se concentreze pe agilitate pe termen scurt și pe gestionarea costurilor, aceasta fiind cauza probabilă a scăderii semnificative a capacității de inovare”, a adăugat Juhász.
În această situație, companiile trebuie să își transforme strategiile de inovare, spune raportul BCG. Cu toate acestea, conform cercetării, mai puțin de o treime dintre executivi au confirmat existența unor astfel de planuri pentru companiile lor. Majoritatea continuă să se concentreze pe creșterea eficienței și vitezei inovării. Fără obiective clare însă, această abordare riscă să nu realizeze nimic substanțial într-un interval de timp rapid.
Companiile pregătite pentru inovare evită această capcană. În cazul celor 12% dintre companii care raportează o legătură strânsă între strategia de inovare și strategia corporativă, vedem aplicarea mult mai frecventă a următoarelor șase cele mai bune practici:
- Inovația este susținută de CEO sau de un alt lider senior.
- Compania înțelege scopul inovației și modul în care aceasta susține obiectivele strategice.
- Compania se concentrează pe inovații care valorifică avantajele strategice unice, cum ar fi talentele speciale, capitalul sau puterea mărcii.
- Liderii știu în care domenii doresc să inoveze și în care nu.
- Au o viziune despre cum să utilizeze talentele și resursele în diverse domenii și intervale de timp care permit atingerea obiectivelor strategice.
- Stabilesc obiective specifice și stimulente care încurajează echipa dedicată inovării să atingă nivelul de progres așteptat.
În companiile care aplică cel puțin patru din aceste șase practici, veniturile din produsele noi reprezintă un procent cu 5 puncte procentuale mai mare din totalul veniturilor decât mediana, conform studiului BCG.
Rolul GenAI în Inovație
Interesant este că avansul GenAI pare să fi zdruncinat încrederea multor executivi în eficiența utilizării inteligenței artificiale de către companiile lor. Între 2022 și 2024, proporția executivilor care au raportat utilizarea eficientă a AI în companie a scăzut de la 37% la 10%.
Nu și în cazul companiilor pregătite pentru inovație. Acestea sunt de 1,5 ori mai probabil să fi implementat utilizarea GenAI într-unul sau mai multe domenii—și de cinci ori mai probabil să utilizeze tehnologia pe scară largă. Aceste companii folosesc GenAI și pentru a accelera procesul de inovare, în timp ce proiectează și creează produse și servicii noi.
Campionii inovării
BCG evidențiază cinci companii ca fiind campioni ai inovării.
Grupul indian Tata, unde CEO-ul Natarajan Chandrasekaran dirijează inovația, se concentrează pe trei principii: gândește și tinde către măreție; întâi direcția, viteza după; valorile corporative sunt mai importante decât evaluarea pieței. Datorită acestora, Tata gândește măreț: plănuiește o investiție de 120 de miliarde de dolari între 2022 și 2027.
Aptiv, furnizorul de tehnologie auto de 20 de miliarde de dolari, este un jucător cheie pe drumul către electromobilitatea viitorului. Strategia de afaceri a companiei este construită pe o viziune clară, actualizată regulat, clasificând domeniile de inovare și platformele viitoare pe baza acestei viziuni.
Novo Nordisk și Eli Lilly, al căror angajament pe termen lung pentru tratarea diabetului alături de inovația în tratament, le-a permis să ocupe poziții de lider pe piața medicamentelor pentru obezitate.
Producătorul de cipuri Nvidia, fondat în 1993, și-a schimbat strategia cu peste un deceniu în urmă. CEO-ul Jensen Huang a schimbat focalizarea inovației de la grafica pe calculator la piața emergentă a cipurilor AI. Deși această piață a fost de „zero miliarde de dolari” în primii ani, conform lui Huang, Nvidia a investit în noi capabilități și arhitecturi de cipuri pentru a câștiga o poziție de lider în centrele de date AI. Astăzi, microarhitectura Hopper a Nvidia stă la baza ChatGPT, iar Nvidia este a treia cea mai valoroasă companie din lume după Microsoft și Apple.