Share the post "Gartner lansează primul Hype Cycle pentrutehnologiile emergente în domeniul serviciilor financiare"
Mediul financiar se transformă rapid – cu sprijinul noilor tehnologii, în special inteligența artificială (AI) și învățarea automată (machine learning) – într-un mediu în care oamenii și mașinile colaborează pentru a transforma capabilitățile financiare și de business, pentru a crește eficiența proceselor și pentru a automatiza fluxurile de date, consideră analiștii Gartner.
„O viitoare organizație financiară autonomă va impune ca oamenii și mașinile să lucreze împreună într-o buclă de învățare”, a spus Mark D. McDonald, director senior pentru cercetare în departamentul Gartner Finance. „Oamenii își vor exercita raționamentul, vor efectua controale, vor valida rezultatele și vor asigura integritatea financiară, în timp ce mașinile se vor concentra pe munca analitică și pe procesele repetitive cu care, prin comparație, oamenii se luptă din greu”, a completat McDonald.
Acest Hype Cycle prezintă liderilor financiari temele tehnologice care stau la baza conceptului de finanțare autonomă, care va determina ciclul de evoluție a tehnologiei în sectorul serviciilor financiare în următorul deceniu (vezi Figura 1).
„Există trei teme largi ale tehnologiilor din acest hype cycle”, a spus McDonald. „În primul rând, există tehnologii, cum ar fi inteligența decizională, care conduc organizații eficiente și de succes. În al doilea rând, există un grup de tehnologii de transformare, cum ar fi aplicațiile componibile, care pot genera noi capacități de afaceri digitale. În al treilea rând, există tehnologii, cum ar fi calitatea augmentată a datelor, care automatizează colectarea, stocarea și preluarea datelor și le măresc acuratețea”, a adăugat McDonald.
Având în vedere că doar tehnologiile aflate în evoluție și de viitor sunt incluse în Hype Cycle for Emerging Technologies in Finance, 2023, experții Gartner recomandă ca liderii financiari să fie selectivi: să aleagă tendințele care se potrivesc cel mai bine nevoilor lor organizaționale, să dezvolte planuri pe termen scurt și lung pentru a alinia serviciile financiare la tendințele de dezvoltare și pentru a permite organizațiilor lor să evolueze treptat.
„Începeți cu pași mici și iterații cu risc scăzut nu numai pentru a evita greșelile mari, ci și pentru a oferi organizației financiare timp pentru o astfel de evoluție treptată. De-a lungul timpului, ciclurile iterative de îmbunătățire vor acoperi o gamă mai largă de procese și responsabilitate”, a spus McDonald.
În ediția din acest an a Hype Cycle for Emerging Technologies in Finance, trei inovații tehnologice ies în evidență ca fiind pe calea spre adoptarea generală în termen de cinci ani și având potențial de transformare pentru organizațiile financiare.
Aplicațiile componibile
Pe o abatere de la aplicațiile tehnologice monolitice și inflexibile asociate în mod obișnuit cu tehnologia de tip enterprise, aplicațiile componibile au apărut ca răspuns la cererea mai mare de adaptabilitate în afaceri în vremuri mai volatile.
Aplicațiile componibile, care se află situate în zona de „vârf al așteptărilor exagerate” (Peak of Inflated Expectations), sunt de natură modulară și sunt construite pentru a sprijini schimbări rapide, sigure și eficiente ale aplicațiilor în situația întreruperilor frecvente și de apariție a unor noi oportunități. Agilitatea îmbunătățită a tehnologiei de afaceri stimulează reziliența și adaptabilitatea în întreaga afacere.
Aplicațiile componibile sunt construite ca niște compoziții flexibile de module bine împachetate de capabilități ale aplicațiilor de afaceri. „Compozitorii” tind să fie o echipă mixtă cu reprezentanți ai departamentelor de afaceri și de IT, în timp ce creatorii modulelor pot fi furnizori de aplicații sau echipe de dezvoltare de software de la nivelul central al departamentului IT.
Inteligența decizională
Inteligența decizională (Decision Intelligence – DI) se află în prima zonă, cea a „declanșării procesului de inovare” (Innovation Trigger) al Hype Cycle. DI este o disciplină practică utilizată pentru a îmbunătăți procesul de luare a deciziilor prin înțelegerea și proiectarea explicită a modului în care sunt luate deciziile și a modului în care rezultatele sunt evaluate, gestionate și îmbunătățite prin feedback. Discuțiile create în jurul procesului decizional automatizat și al inteligenței augmentate, alimentate de tehnicile AI în luarea deciziilor, au dezvăluit fragilitatea în acest nou mediu a proceselor de afaceri moștenite.
Un mediu de afaceri din ce în ce mai complex, cu un ritm de afaceri din ce în ce mai incert și cu tot mai multe decizii luate de mașini a creat un sentiment de neliniște din perspectiva umană și, de asemenea, de reglementare. Se impune nevoia de a reprezenta în mod transparent modul în care sunt luate deciziile.
Din perspectivă de afaceri, este logic să se reducă deciziile luate ad-hoc și nestructurate, izolate și deconectate, și să se armonizeze în mod corespunzător la nivelul întregii organizații rezultatele deciziilor colective. Acum apar instrumente software care vor permite organizațiilor să implementeze proiecte și strategii DI.
Aplicații inteligente
Implementările de soluții ERP din ultimele decenii s-au concentrat pe colectarea de date tranzacționale. Acum, organizațiile financiare sunt împovărate de cantitatea de informații colectate și nu știu cum să le analizeze sau să le folosească.
O nouă generație de furnizori de software introduce aplicații inteligente (Intelligent Applications – IA), care intră în zona Peak of Inflated Expectations. Aceste aplicații sunt îmbunătățite cu AI și date conectate, din tranzacții și surse externe, pentru a genera un sistem care oferă caracteristici, experiențe și procese contextualizate și care poate învăța, se poate îmbunătăți și adapta continuu.
Promisiunea oferită de astfel de platforme este că organizațiile din domeniul serviciilor financiare pot aloca mai mult timp pentru sprijinul afacerii și pot folosi resursele interne limitate de AI pentru a construi soluții bazate pe AI specifice afacerii.