Share the post "Gartner identifică 3 piloni ai leadership-ului uman de care directorii financiari (CFO) au nevoie în era inteligenței artificiale"
Progresul rapid al instrumentelor de inteligență artificială utilizate în domeniul financiar în ultima perioadă de timp a făcut să fie mai important ca niciodată ca directorii financiari și liderii din domeniul financiar să demonstreze că dețin cei trei piloni de bază ai leadership-ului uman: adaptabilitatea, empatia și autenticitatea, conform Gartner, Inc.
“După cum IA devine tot mai capabilă și poate efectua mai multe activități în domeniul financiar, inevitabil apare întrebarea dacă IA înlocuiește angajații umani“, a declarat Dennis Gannon, vicepreședinte analist în practica financiară Gartner, completând: “Imaginea care se conturează atunci când organizațiile pun în aplicare tehnologia digitală avansată este mult mai nuanțată și dificilă decât o simplă alegere între menținerea sau eliminarea locurilor de muncă.”
În timpul discursului de deschidere la Conferința Gartner pentru Directorii Financiari și Executivi din domeniul Finanțelor din National Harbor, Gannon a continuat să descrie “apariția unui ciclu de învățare om-mașină“, în care oamenii și mașinile fac fiecare ceea ce știu mai bine și interacționează unii cu ceilalți.
“Tehnologia oferă avertizări timpurii și recomandări simple, rafinând datele, în timp ce oamenii interpretează datele, identifică problemele și obiectivele și iau decizii mai complexe“, a spus Gannon. “Atunci când funcționează bine, omul și mașina se completează reciproc și contribuie în a fi mai buni unii și ceilalți.”
Cea mai mare piedică în calea unei bune funcționări este, totuși, faptul că angajații renunță la proces din cauza oboselii cauzate de schimbările constante și din cauza temerilor de a fi înlocuiți de tehnologie, ceea ce generează o lipsă generalizată de încredere în leadership.
“Extinderea domeniului în care tehnologia poate face acum lucruri pentru noi a schimbat fundamental ceea ce au nevoie angajații de la liderii lor“, a spus Gannon. “Liderii din domeniul financiar trebuie să-și dezvolte abilitățile de leadership uman pentru a ghida nu doar propriile echipe, ci întreaga organizație în acest mediu.”
Liderii umani determină creșterea intențiilor angajaților de a rămâne la angajatorul actual cu 12 puncte procentuale peste media liderilor și conduc la îmbunătățiri ale bunăstării și angajamentului angajaților cu 30 și, respectiv, 37 de puncte procentuale.
Cei trei piloni cheie ai leadership-ului uman pe care directorii financiari și liderii din domeniul financiar trebuie să-i dezvolte includ adaptabilitatea, empatia și autenticitatea.
Adaptabilitatea
În linii mari, angajații solicită acum o experiență de lucru mai personalizată și flexibilă. Odată cu pandemia COVID-19 și trecerea majorității angajaților din domeniul financiar la munca la distanță și modelele hibride, aceștia au mult mai mult control asupra momentului și locului în care lucrează.
“Adaptabilitatea nu se referă doar la momentul și locul în care lucrați, ci și la persoanele cu care lucrați, la măsura în care puteți controla volumul de muncă și la ceea ce lucrați”, a declarat Gannon. “Dintre cei trei piloni, aceasta este zona în care leadershipul din domeniul financiar a obținut cele mai bune rezultate și în care piața muncii pune cu adevărat presiune.”
Empatia
Gartner definește leadershipul empatic ca pe depășirea manifestării bunăvoinței și implică acordarea de timp pentru a dezvolta o înțelegere deliberată a motivațiilor și experiențelor celorlalți, lăsând la o parte propriile provocări.
“Leadershipul empatic este deosebit de important pentru directorii financiari, al căror personal subordonat resimte oboseală într-o măsură mai mare decât în oricare altă funcție. Va deveni și mai important într-o proporție din ce în ce mai mare, odată cu creșterea numărului de angajați din Generația Z, care au așteptări și mai mari în ceea ce privește un leadership emoțional inteligent la locul de muncă”, a declarat Gannon.
Autenticitatea
Aceasta înseamnă mai mult decât a împărtăși detalii personale despre sine. Necesită lideri dispuși să se expună personal în fața șefilor, a echipelor și a colegilor lor.
“Peste 50% dintre angajații din domeniul financiar ne spun că se simt înspăimântați să asume un risc calculat de teamă că acesta se va întoarce împotriva lor“, a declarat Gannon. “A fi personal vulnerabil ca lider înseamnă să fii autentic în ceea ce simți, pentru a le arăta angajaților că și ei se pot deschide fără a se teme că vor fi pedepsiți de sistem pentru asta.”
Impunerea disciplinei financiare
Prioritățile directorilor financiari se concentrează de obicei pe aspecte precum “o mai mare examinare, date mai bune, mai multă responsabilitate”, iar în timp ce aceste lucruri au scopul de a promova o disciplină financiară mai bună, ele pot fi și afecta întreaga afacere, deoarece finanțele pot fi percepute ca o piedică în calea inovației și pot crea sarcini suplimentare pentru alte departamente.
“Când este făcută în mod corespunzător, misiunea de a impune disciplina financiară este aceeași cu misiunea de a fi un lider uman“, a declarat Gannon. “Plasând oamenii în centrul muncii tale nu doar că te face un manager mai eficient al oamenilor, ci și un director financiar mai eficient. Îmbunătățește capacitatea ta de a face alegeri economice dificile și de a proteja rezultatele financiare ale întregii companii.”