Share the post "15 ani de portabilitate în România: aproape 11 milioane de numere și-au schimbat operatorul, dar nu și utilizatorul"
În cei 15 ani de când a fost lansat serviciul de portabilitate, care oferă utilizatorilor libertatea de a-și alege cea mai potrivită ofertă pentru nevoile lor de consum păstrându-și numărul de telefon, aproape 11 milioane de numere de telefon au fost transferate în cadrul rețelelor de telefonie fixă și mobilă din România. În acest an au fost portate 1,2 milioane de numere de telefon, 96% dintre ele fiind de telefonie mobilă.
De la 21 octombrie 2008, când a fost lansat serviciul de portabilitate, s-au portat în total 10.927.165 de numere de telefon, dintre care 9.837.487 sunt numere de telefonie mobilă şi 1.089.678 sunt numere de telefonie fixă.
Statistici portabilitate 2023
De la începutul acestui an până la 15 octombrie au fost portate 1.200.975 de numere de telefon, din care 1.158.896 sunt numere de telefonie mobilă şi 42.079 sunt numere de telefonie fixă.
În această perioadă, RCS&RDS a primit în reţea prin portare 702.048 de numere de telefonie mobilă, urmat de Vodafone cu 218.054 de numere portate, Orange cu 135.335 de numere, Telekom Romania Mobile Communications cu 84.983 de numere şi Orange Romania Communications cu 18.380 de numere portate.
În ceea ce privește telefonia fixă, RCS&RDS a primit în reţea 20.968 de numere, Orange 11.059 și Vodafone 3.341 de numere.
Procesul de portare
Noul cod european al comunicațiilor electronice a adus o serie de modificări importante în ceea ce privește serviciul de portabilitate, cu scopul de a spori beneficiile pentru utilizatori.
Returnarea creditului neutilizat: Furnizorii la ale căror servicii se renunță returnează, la cerere, consumatorilor care au plătit servicii în avans creditul rămas neutilizat. Dacă s-a precizat în contract, pentru returnarea creditului rămas neutilizat se poate percepe un tarif proporțional și adecvat în raport cu costurile reale suportate de furnizor pentru realizarea acestei operațiuni.
Depunerea cererii de portare prin mijloace de comunicare la distanță: Furnizorul acceptor poate primi cererea de portare prin mijloace de comunicare la distanță, în condițiile în care are mijloacele necesare de a realiza la distanță verificările necesare pentru acceptarea cererii: dacă persoana care solicită portarea este titularul contractului sau reprezentantul legal al acestuia și dacă numărul pentru care se solicită portarea face obiectul contractului încheiat între abonat și furnizorul donor.
Modificarea condițiilor de asignare a numărului temporar: ANCOM a constatat, prin intermediul sesizărilor primite de la abonați, că în cazul nefinalizării portării, aceștia se găseau, de multe ori, în situația indezirabilă de a rămâne cu două contracte, unul cu furnizorul donor (aferent numărului care urma să fie portat) și unul cu furnizorul acceptor (aferent numărului alocat temporar de acesta). În prezent, în cazul în care portarea nu se finalizează, furnizorul acceptor trebuie să ceară abonatului, în termen de 30 de zile de la ultima zi din intervalul de portare, acordul pentru continuarea relației contractuale prin intermediul numărului de telefon alocat provizoriu, în caz contrar contractul aferent acestui număr încetând de drept, fără niciun fel de formalități.
Acordarea de despăgubiri: Furnizorul acceptor acordă, la cerere, despăgubiri abonaților în următoarele situații: dacă activarea numărului s-a realizat după expirarea termenului de o zi lucrătoare de la data convenită pentru portare sau dacă serviciul de comunicații electronice a fost întrerupt, în timpul procesului de portare, mai mult de o zi lucrătoare. Furnizorul donor acordă, la cerere, despăgubiri abonaților în cazurile în care portarea s-a realizat fără acordul acestora.